آنتی بادی جدیدی که در خون برخی از افراد واکسینه شده یا آلوده به آنفولانزا کشف شده است، می تواند طیف گسترده ای از ویروس های آنفولانزا را شناسایی کند.

دانشمندان در موسسه ی تحقیقاتی اسکریپس، دانشگاه شیکاگو و دانشکده پزشکی Icahn، پاشنه آشیل جدیدی از ویروس آنفولانزا را شناسایی کرده‌اند که سبب پیشرفت در ساخت یک واکسن جهانی همیشگی برای آنفولانزا می شود. آنها در 23 دسامبر 2021 در ژورنال Nature،گزارش دادند که آنتی بادی‌ها علیه بخش‌هایی از ویروس آنفولانزا شناسایی کرده اند که مدت‌ها نادیده گرفته می‌شد، محققان این بخش را لنگر نامیده و گفتند: این آنتی بادی ها پتانسیل شناسایی طیف گسترده‌ای از گونه‌های ویروس آنفولانزا را دارند، حتی زمانی که ویروس هر ساله جهش کند.

دکتر Andrew Ward، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله و استاد زیست شناسی ساختاری و محاسباتی یکپارچه در موسسه ی اسکریپس، گفت: کشف یک مکان جدید آسیب پذیر در یک ویروس همیشه بسیار هیجان انگیز است، زیرا راه را برای طراحی منطقی واکسن هموار می کند. همچنین نشان می‌دهد که علیرغم سال‌ها تلاش‌ تحقیقاتی در زمینه ی واکسن آنفلوآنزا، هنوز چیزهای جدیدی برای کشف وجود دارد.

دکتر پاتریک ویلسون، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشکده ی پزشکی Weill Cornell ، گفت: با شناسایی مکان‌های آسیب‌پذیر نسبت به آنتی‌بادی‌های، که در تعداد زیادی از گونه‌های مختلف ویروس آنفولانزا مشترک هستند، می‌توانیم واکسن‌هایی طراحی کنیم که کمتر تحت تأثیر جهش‌های ویروسی قرار می‌گیرند. آنتی بادی های لنگر که ما از آنها صحبت می کنیم به چنین محلی متصل می شوند. خود این آنتی بادی ها نیز می توانند به عنوان داروهایی با کاربردهای درمانی گسترده تولید شوند.

در یک سال معمولی، آنفولانزا بیش از 20 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به مرگ بیش از 20000 نفر می شود. واکسن‌های ضد آنفولانزا معمولاً سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند تا آنتی‌بادی‌هایی تولید کنند که سر هماگلوتینین(HA) را تشخیص می‌دهند، پروتئینی که از سطح ویروس آنفولانزا به بیرون گسترش می‌یابد. سر در دسترس ترین ناحیه ازHA است که آن را به هدف خوبی برای سیستم ایمنی بدن تبدیل می کند. متأسفانه سر هماگلوتینین، یکی از متغیرترین ها مکان های ویروس نیز هست و سال به سال، سرHA اغلب جهش می یابد و نیاز به واکسن های جدید دارد.

محققان واکسن‌های آزمایشی آنفولانزا را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که جهانی‌تر باشند، و بدن را برای تولید آنتی‌بادی‌هایی علیه ناحیه ی ساقه یHA  که کمتر متغیر است، تحریک کند. ساقه یHA  ، مانند یک ساقه بین ویریون آنفولانزا و سرHA قرار دارد. برخی از این واکسن های جهانی آنفولانزا در حال حاضر در مراحل اولیه ی آزمایشات بالینی هستند.

در مطالعه ی جدید، یک تیم مشترک از دانشمندان، 358 آنتی بادی مختلف موجود در خون افرادی که یا واکسن آنفولانزای فصلی دریافت کرده بودند، یا به طور طبیعی به آن آلوده شده بودند را در مرحله اول آزمایشی برای یک واکسن آزمایشی و جهانی آنفولانزا شناسایی کردند.

بسیاری از آنتی‌بادی‌های موجود در خون شرکت‌کنندگان، آنتی‌بادی‌هایی بودند که دانشمندان از قبل می دانستند که سر یا ساقه HA را تشخیص می‌دهند. اما دانشمندان مجموعه ای از آنتی بادی های جدید را شناسایی کردند که به انتهای ساقه متصل می شدند، نزدیک به جایی که هر مولکول HA به غشای ویریون آنفولانزا متصل است.

دکتر Julianna Han، یکی از نویسندگان اول این مقاله از آزمایشگاه دکتر Ward ، و Jenna Guthmiller، دانشجوی فوق دکتری در دانشگاه شیکاگو، این بخش ازHA را لنگر نامیدند و مطالعه بیشتررا بر روی آن آغاز کردند. در مجموع، دانشمندان 50 آنتی بادی مختلف را برای لنگر HA، در خون مجموعا 21 فرد، شناسایی کردند. آن ها کشف کردند که این آنتی بادی ها انواع ویروس آنفولانزایH1 ، را شناسایی می کنند که عامل بسیاری از گونه های آنفولانزای فصلی هستند. برخی از آنتی بادی ها همچنین قادر به شناسایی سویه های H2 و H5 همه گیری آنفولانزا در آزمایشات آزمایشگاهی بودند. در موش­ها، این آنتی بادی ها با موفقیت در برابر عفونت ناشی از سه نوع ویروس مختلف آنفولانزایH1 ، ایمنی ایجاد کردند.

دکتر هان گفت: برای افزایش حفاظت خود در برابر این ویروس‌های بسیار جهش‌یافته، باید تا آنجا که می‌توانیم ابزارهای بیشتری داشته باشیم. این کشف یک هدف بسیار قوی دیگر را به کارنامه ما اضافه کرد. نکته مهم این است که به نظر می رسد این آنتی بادی ها در افراد نسبتاً رایج هستند و به دسته ای از آنتی بادی ها تعلق دارند که بدن هر فرد می تواند تولید کند، این موضوع یک نکته مهم در طراحی واکسنی برای تحریک تولید آنها است.

دکتر Guthmiller، گفت: سیستم ایمنی انسان از قبل توانایی ساخت آنتی بادی برای این اپی توپ را دارد، بنابراین فقط باید از روش های مدرن مهندسی پروتئین برای ساخت واکسنی استفاده کرد که بتواند تولید این آنتی بادی ها را به تعداد کافی در بدن القا کند.

محققان می گویند که نسخه های آینده و بهبود یافته از یک واکسن جهانی می تواند برای تولید آنتی بادی لنگر، هدفمندتر عمل کند. تا پیش از این، دانشمندانی که واکسن‌های جهانی را طراحی می‌کردند، توجه نکرده بودند که آیا ناحیه لنگر ساقه به عنوان هدف در نظر گرفته شده است یا خیر. در حالت ایده‌آل، یک واکسن جهانی آنفولانزا به تولید آنتی‌بادی‌هایی علیه بخش‌های مختلف ویروس - مانند لنگر HA و ساقه - منجر می‌شود تا محافظت در برابر ویروس‌های در حال تکامل را افزایش دهد.

محققان در حال برنامه ریزی مطالعات آینده در مورد چگونگی طراحی واکسنی هستند که مستقیماً لنگر HAگونه های مختلف آنفولانزا را هدف قرار دهد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/12/211223113049.htm